Iedereen die in Japan is geweest, zal het waarschijnlijk beamen: de Nederlandse en Japanse cultuur lopen behoorlijk ver uiteen. Maar u hoeft geen zakelijke kansen mis te lopen door de cultuurverschillen. Wederzijds begrip is het toverwoord. We spreken hierover met Pim Hollestelle, adviseur Internationaal Ondernemen voor Japan bij RVO, en Nori Tochibayashi, handelsmedewerker op de Nederlandse ambassade in Tokio.
In Nederland krijgen we redelijk wat mee van de Japanse cultuur. Sushirestaurants zijn niet weg te denken uit het straatbeeld en karaokebars zie je de laatste jaren ook steeds vaker. Op streamingdiensten bekijk je je favoriete anime-series en Japanse films. En Japan is ook een populaire verre vakantiebestemming voor Nederlanders.
In Japan hebben mensen over het algemeen ook een positief beeld van Nederland. Bijna 250 jaar lang was Nederland het enige land waar Japan handel mee dreef. Dit begon in 1609, toen de shogun, de lokale leider, toestond dat Nederlandse handelaars zich vestigden in de buurt van Nagasaki. Veel Japanners weten van deze geschiedenis.
Geen eenvoudige markt
Ondanks die bijzondere historische band, is het niet eenvoudig voor Nederlandse ondernemers om de Japanse markt op te gaan. Japanse ondernemers hebben een voorkeur voor zakendoen met Japanse of andere Aziatische bedrijven.
U moet uw zakenrelaties dus echt bewijzen waarom uw product of dienst uniek is. Daarbij kan het helpen als u al aantoonbaar succes heeft op andere (Aziatische) markten. Slaagt u wel in Japan, dan heeft u levenslang een afzetmarkt en trouwe zakenpartners.
Succesvol zakendoen in Japan is dus een proces van een lange adem. Deze aandachtspunten en tips helpen u voor te bereiden op de Japanse zakencultuur en de culturele verschillen. Bijvoorbeeld als u naar Japan reist in het kader van Expo 2025 Osaka.
Klik hier voor meer informatie.